Starters

Staat u op het punt uw eigen bedrijf te starten, maar heeft u geen flauw idee wat daar allemaal bij komt kijken?
Geen probleem! MMC Financial Consultancy kan u helpen met de administratieve rompslomp rondom het opstarten van uw eigen onderneming.

Als u een eigen bedrijf wilt starten, dan is een goede voorbereiding belangrijk. Er komen heel wat vragen op u af! Hoe regelt u de financiering? Welke rechtsvorm kiest u? Op welke manier komt u aan klanten? Hieronder staan een aantal punten die van belang kunnen zijn om uw keuze te maken.

1. Oriëntatie en voorbereiding
U begint met het bekijken van de verschillende mogelijkheden. Wilt u parttime of freelance ondernemen of juist een bestaand bedrijf overnemen? Al uw plannen en ideeën legt u vast in een ondernemingsplan.

2. Verplichtingen en vergunningen
Als ondernemer heeft u bepaalde verplichtingen, zoals het  inschrijven van uw bedrijf in het Handelsregister en bij de belastingdienst. In sommige gevallen moet u rekening houden met een bestemmingsplan of met vergunningen.

3. Markt
Het marktonderzoek vormt een belangrijk onderdeel van uw ondernemingsplan. Wie worden uw klanten en wie zijn uw concurrenten? Welke branche kiest u? En: hoe doen anderen het in uw branche?

4. Huisvesting
U gaat zich ergens vestigen. Gaat u een bedrijfspand huren of kopen? Of start u een bedrijf aan huis?

5. Personeel
Wat komt er allemaal bij kijken als u er voor kiest om personeel aan te nemen? Hoe komt u aan personeel?

6. Rechtsvormen
Bij de start van uw bedrijf kiest u voor een bepaalde rechtsvorm. Wilt u een eenmanszaak beginnen of juist samen werken met andere ondernemers?

7. Financiën
Het maken van een financieel plan is een belangrijk onderdeel van uw ondernemingsplan. U maakt verschillende begrotingen; bijvoorbeeld een investeringsbegroting, een liquiditeitsbegroting en natuurlijk een begroting van privé-uitgaven. Vervolgens moet u ook door middel van de financieringsbegroting uitwerken hoe u aan kapitaal komt.

8. Belastingen en administratie
Iedere ondernemer krijgt te maken met belastingen. Daarvoor moet u bijvoorbeeld een administratie  bijhouden. Een goede administratie geeft u bovendien ook een overzicht in uw debiteurenposten. Traag betalende klanten zijn voor veel ondernemers een punt van aandacht.

9. Zeker zaken doen
Hoe regelt u aansprakelijkheid en andere verzekeringen, zoals uw arbeidsongeschiktheidsverzekering? Door het opstellen van algemene voorwaarden voorkomt u dat u met iedere klant opnieuw afspraken moet maken. Bij het starten van een eigen bedrijf hoort natuurlijk ook het kiezen van een handelsnaam. Waar moet u op letten?

10.Aan de slag!
Heeft u uw bedrijf ingeschreven in het Handelsregister? Dan is uw onderneming officieel van start! Nu is het zaak om klanten te vinden en in contact te komen met andere ondernemers. In welke netwerken presenteert u zich? Hou rekening met valkuilen!